Als je als klein, middel of groot bedrijf serieus wat met marketing en content creatie doet of wilt doen, dan kan je niet om Adobe Creative Cloud heen. Het is de marktleider van de creatieve software en applicaties. Met applicaties die video editing, prototyping, fotobewerking en meer ben je op alle fronten van content creatie gedekt. Met een Creative Cloud licentie van 69,99 heb je direct toegang tot alle applicaties. Toch wordt, ondanks deze ogenschijnlijk goede waarde, dit krachtige medium in veel bedrijven weinig of niet ingezet. Hier kunnen meerdere redenen aan ten grondslag liggen. Zo zijn het professionele tools die een redelijk grote leercurve hebben. Hoe dan ook zal er wat tijd in geïnvesteerd moeten worden. Maar de voordelen die deze investeringen hebben zijn vele malen groter.
Neem controle over je eigen marketing
Neem afstand van die fletse kleuren, onscherpe en onbewerkte beelden en standaard mailing layouts. Als jij als bedrijf een bepaalde impressie wilt achterlaten dan red je het niet met alleen één fotoreeks of bedrijfsvideo die je hebt laten ontwikkelen. Op het moment dat jij zelf controle krijgt over mailingen, beeldmateriaal, layouts en deze direct zelf kan ontwikkelen, krijg je plotseling zo veel meer beweegruimte. Je hoeft niet meer te wachten op offertes van creatieven, niet wetende wat voor product je ervoor terug krijgt en je kan opeens binnen een heel kort tijdsbestek schakelen. Wanneer marketing intern gedaan wordt, raken bedrijfsontwikkeling en communicatie verstrengeld wat een enorm voordeel oplevert.
Wees niet bang dat jij of iemand uit je organisatie niet kan leren omgaan met de programma’s
Zeker als je nog helemaal geen ervaring hebt met de programma’s van Adobe kan het er heel uitdagend uitzien. De interfaces zitten vol met knoppen en icoontjes waarvan je geen idee hebt wat het doet. Maar wees gerust, het valt te leren. Sterker nog, hoe meer je leert, hoe makkelijker het wordt om nog meer te leren. Zodra je een beetje ervaring hebt met bijvoorbeeld Photoshop, dan begrijp je Illustrator plotseling ook beter en sneller. Hoe meer je leert, hoe beter je wordt en hoe meer je kan gaan experimenteren. Vaak is een volle dag al genoeg om een sterke basis op te bouwen.
Leer te denken vanuit een design-perspectief
Het is geen geheim dat het marketing- en communicatielandschap in een rap tempo aan het veranderen is. Steeds meer worden bedrijven afhankelijk van nieuwe technologieën om de consument te bereiken. Denk aan de snelle opkomst van de smartphone, social media, Instagram en meer. Deze nieuwe technologieën kunnen als uitdagend worden gezien, maar als jij als bedrijf deze technologieën weet te beheersen dan heb je direct een voorsprong op de bedrijven die dat niet doen. De gemiddelde aandachtsspanne van mensen wordt steeds korter. Binnen een oogopslag bedenkt men vaak of er iets interessants te zien valt of dat het de tijd niet waard is. Door te denken vanuit een design-perspectief; het perspectief van de klant, waar de klant naar opzoek is en hoe jij daar (visueel) op in kan spelen, heb je een enorm voordeel.
Onze tips
Je hoeft niet direct je vol in de Adobe programma’s te storten, en je hoeft het je zeker niet allemaal meteen aan te leren. Onze grootste tip is om je allereerst te oriënteren op wat de mogelijkheden zijn. Platformen zoals Youtube.com staan vol met tutorials en tips en tricks op alle gebieden van content creatie. Kijk hoe andere mensen het doen, en vind mogelijkheden hoe jij (als beginner) Adobe software zou kunnen inzetten voor jouw doeleinden. Mis je goed fotomateriaal maar heb je geen budget voor een professionele fotograaf? Probeer het zelf met je smartphone! Upload je foto’s naar Adobe lightroom en sta versteld van hoe goed het te doen is om jouw foto’s om te toveren naar mooie semi-professionele beelden. Durf te experimenteren. Leer een oog voor design te ontwikkelen.