We are hiring! Bekijk onze vacatures Meer informatie
DutchEnglish
DutchEnglish

Effectief samenwerken: hoe doe je dat?

Effectieve samenwerking is een onmisbaar onderdeel van iedere succesvolle organisatie. Goed communicerende teams signaleren tijdig problemen en knelpunten en lossen ze zelfstandig op. Effectief samenwerken is van belang om doelen te bereiken en dus om te groeien als bedrijf. In deze blog geven we je een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat de samenwerking binnen je organisatie soepel en succesvol verloopt.

1. Stel duidelijke doelen

Bij een samenwerking tussen verschillende mensen, is het essentieel dat de doelen voor iedereen helder zijn. Dit is dus altijd het startpunt van een opdracht of project. Het is belangrijk dat deze doelen meetbaar zijn, tijdgebonden, maar ook realistisch. Bepaal samen wat je wilt bereiken, wat er voor nodig is en wat de deadline wordt.

2. Stel realistische deadlines

Tijd is kostbaar: stel daarom realistische deadlines. Houd tijdens je planning ook altijd rekening met onverwachte zaken die tussendoor kunnen komen. Wanneer er bijvoorbeeld iemand uitvalt, je afhankelijk bent van externen of er verandert plots iets in het project, is het van belang dat er nog tijd is om te schakelen.

3. Bepaal de communicatiekanalen

Ga je alles communiceren per e-mail? Of kies je ervoor om handige software te gebruiken zoals Slack of Teams? Werk je met Office of Google Drive? Het is van belang dat iedereen helder heeft wat de afgesproken communicatiekanalen zijn, zodat er niet ergens nog een appje blijft hangen of e-mail ongelezen. Zo weet iedereen altijd waar de benodigde informatie te vinden is.

4. Creativiteit is key

Wist je dat creatieve mensen meer kans hebben om hun doelen te bereiken? Dit komt omdat ze een actieve en open houding omarmen en daardoor meer inspiratie uit de wereld om zich heen opvangen. Dit maakt je productiever en zorgt dat je (meer) openstaat om naar oplossingen te zoeken.

Er zijn verschillende manieren om creativiteit bij mensen aan te wakkeren. Van een inspirerende omgeving, tot aan brainstormsessies en regelmatig nieuwe dingen proberen. Heb jij het idee dat de creativiteit van jouw team nog niet goed naar buiten komt? Dan kun je ook eens kijken naar een teamcoach om deze creatieve ontwikkeling in goede banen te begeleiden.

5. Tijd voor een goede brainstormsessie!

Een brainstorm is (bijna) altijd een goed idee als kick-off van je project. Je gaat op een vrije manier aan de slag met het bedenken van zoveel mogelijk ideeën en oplossingen. Je wakkert creativiteit aan en denkt al makkelijker out of the box. Zo kom je misschien met oplossingen die je anders nooit had bedacht. 

Tip: de ruimte waarin je een brainstorm organiseert is van grote invloed op jouw creatieve denkproces. Kies daarom een fijne plek uit. Misschien zijn onze creatieve spaces wel iets voor jou.

6. Divide & conquer: een effectieve taakverdeling

Het vaststellen van duidelijke rollen en verantwoordelijkheden is een belangrijke stap naar effectieve samenwerking. Je moet weten welke taken bij jou liggen en welke bij een ander. Zorg er dus voor dat iedereen precies weet wat hij of zij moet doen en houd elkaar regelmatig op de hoogte: wat is de status van de to do’s? Loopt iemand nog ergens tegenaan? Goede communicatie is essentieel.

Succes!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt van ons een maandelijkse nieuwsbrief met interessante en vakgerelateerde artikelen. Je kan je altijd weer uitschrijven indien je deze niet meer wil ontvangen

Effectief samenwerken: hoe doe je dat?

* Externe lunch wordt door ons georganiseerd bij een selectie van restaurants in de buurt (max 5 min lopen)