Op zoek naar een plek voor jouw eindejaarsfeest? Bekijk de speciale prijzen en acties…

Instagram voor bedrijven

In het begin van het Instagram tijdperk bestond alleen de mogelijkheid om een persoonlijk account aan te maken. Bedrijven moesten ook gebruik maken van deze accounts, maar sinds 2016 heeft Instagram ook de optie om dit om te zetten naar een zakelijk account. Zo is het voor consumenten duidelijk dat het om een bedrijf gaat en kan er meteen contact worden opgenomen. Met een zakelijk account kunnen statistieken worden bekeken, zoals profielweergaven, het bereik en demografische gegevens over de volgers.

img_4805

Laten we vanaf het begin beginnen. Hoe maak je een zakelijk Instagram account aan?

Hiervoor heb je eerst een persoonlijk account nodig, zorg ervoor dat het account ingesteld staat op openbaar. Accounts op privé modus kunnen niet worden omgezet naar een bedrijfspagina. Daarnaast is het noodzakelijk dat er al een bedrijfspagina op Facebook is aangemaakt, want dit moet gekoppeld worden aan de bedrijfspagina van Instagram. Dit doet Facebook, volgens eigen zeggen, zodat alleen echte bedrijven een zakelijk account aanmaken op Instagram.

Facebook, eigenaar van Instagram, doet dit natuurlijk ook zodat bedrijven hun bedrijfspagina op Facebook niet opzeggen, zodra ze een zakelijk account hebben aangemaakt op Instagram. Als bovenstaande is uitgevoerd kan het persoonlijke account worden omgezet naar een zakelijk account en ben jij nu in bezit van een bedrijfspagina op Instagram.

img_4806-kopie

Maar dan?

Jouw doel is natuurlijk dat mensen je bedrijf gaan vinden op Instagram. Zorg ervoor dat je gemakkelijk te vinden bent en gebruik je organisatienaam ook als profielnaam van je Instagramaccount. Klinkt natuurlijk heel logisch, maar probeer het dan ook zo neutraal mogelijk te houden. Geen punten of streepjes. Als het niet anders kan, dan is dat jammer. Zorg er dan voor dat je dit goed communiceert naar de doelgroep. Zoals het programma Dance Dance Dance doet op RTL. Zij heten zelf op Instagram: rtldancedancedance en als website gebruiken zij: www.dance-dance-dance.nl. Dit is natuurlijk gebeurt doordat de domeinnaam of profielnaam dancedancedance al in gebruik was. Zij hebben beide namen duidelijk gecommuniceerd aan de doelgroep, tijdens de show en ook online. De doelgroep is hiervan op de hoogte en weet onder welke namen het programma te vinden is op welke kanalen.

img_4807-kopieimg_4808-kopie

 

schermafbeelding-2017-11-27-om-09-33-33

 

schermafbeelding-2017-11-27-om-09-47-41

Dance Dance Dance is een programma van RTL, een grote organisatie met een behoorlijk budget. Zij kunnen hierdoor veel geld investeren in het promoten van de ‘afwijkende’ naam. Bij kleine en startende organisaties is dit niet het geval. Als de consument jou niet direct kan vinden, is er een grote kans dat zij niet verder gaan zoeken. Gemak is daarom van groot belang. Denk dus goed na over jouw profielnaam.

Zorg ook dat jouw website in de biografie van je Instagram-profiel is opgenomen. Zo kunnen de bezoekers van je Instagram-pagina direct worden doorgelinkt naar jouw website. Wederom weer gemak, dat is wat je de consument wil geven. Zorg dat de consumenten meteen op jouw profiel kunnen zien welke producten of diensten jij aanbiedt.

img_4809

Foto’s waarbij locaties, tags en hashtags zijn toegevoegd zorgen voor meer bereik en interactie. Zorg dat je bij elke foto hier gebruik van maakt, zoals bijvoorbeeld KLM dit doet. Zij maken gebruik van relevante hashtags, taggen de desbetreffende persoon en voegen de locatie van de foto toe. In combinatie met de tekst die zij bij de foto toevoegen zorgen zij voor (reis)beleving bij de doelgroep.

schermafbeelding-2017-11-27-om-10-51-43

Maak jouw Instagram ook persoonlijk. Zorg dat je jouw doelgroep meeneemt in jouw content. Plaats foto’s van je medewerkers en deel de activiteiten op kantoor, zo betrek je je Instagram volgers bij je bedrijf. Wie wil er nou niet bij Coolblue werken als je je mag omtoveren tot robot?

schermafbeelding-2017-11-27-om-11-04-31

 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt van ons een maandelijkse nieuwsbrief met interessante en vakgerelateerde artikelen. Je kan je altijd weer uitschrijven indien je deze niet meer wil ontvangen

Netwerkevent 6 april

Breid je netwerk uit bij Space to Create! Kom naar onze gratis netwerkborrel op donderdag 6 april.

Instagram voor bedrijven

* Externe lunch wordt door ons georganiseerd bij een selectie van restaurants in de buurt (max 5 min lopen)