Boek in de zomer, minimaal 20% korting op jouw ruimte! Meer informatie…

Pro-tips: dit moet je weten over het gebruik van contentkalenders

Als creatieveling kun je op elk moment inspiratie opdoen. Om deze sprankjes creativiteit bij te houden, heb je er waarschijnlijk een gewoonte van gemaakt om je gedachten op te schrijven in je notitie-app. Hoewel dit een uitstekende methode is om je openbaringen bij te houden, is het misschien niet de meest efficiënte manier om je inhoud te plannen of een marketing- of contentstrategie te ontwikkelen.

Of het nu gaat om blogcontent of social media posts voor je verschillende platforms, het vinden van de juiste planningmethode kan je consistentie maken of kraken (wat natuurlijk dramatisch invloed heeft op je succes op de lange termijn).

Wat is een contentkalender, en waarom is het belangrijk?

Simpel gezegd is een contentkalender een handige tool die je helpt bij het plannen en uitvoeren van content voor je bedrijf. Veel creators creëren vaak “on the fly” zonder processen en een goede planning op te zetten.

Een contentkalender verlicht een aantal van de pijnpunten (en in sommige gevallen angst) die creators van tijd tot tijd kunt ervaren met betrekking tot het plaatsen en publiceren van content. Om je op weg te helpen bij het creëren en publiceren van content als een pro, hebben we een paar handige tools verzameld. Good to know; veel van deze tools zijn gratis of goedkoop!

01 Google Sheets (helemaal gratis)

Bij twijfel heeft Google altijd een hulpmiddel om naadloos door de digisfeer te navigeren, vooral als je een creator of bedrijfseigenaar bent. Voor als je Google Sheets niet kent; het is een gebruiksvriendelijke, “cloud-gebaseerde” versie van Microsoft Excel waarmee je spreadsheets kunt maken en ze overal kunt openen (zolang je internet hebt). Het is misschien niet de meest sexy manier om een contentkalender te maken, maar het klaart wel de klus en stelt je in staat om onderweg updates door te voeren als dat nodig is. Sheets is ook veelzijdig voor elk type van project management; blog posts, sociale posts, of zelfs e-mails.

Pro-tip: je kunt zoeken binnen Google Sheets of op Google voor sjablonen!

02 Asana (vanaf €0)

De drag and drop-functie van Asana maakt hun contentplanning zo aantrekkelijk. Zo kun je elk platform als een afzonderlijk project instellen (d.w.z. blog, Instagram, Twitter). Van daaruit kun je losse conten plannen door “taken” te maken. Als je de tijd neemt om je in Asana te verdiepen, zul je begrijpen hoe nuttig dit is.

03 Canva (gratis of €11,99/maand met Pro-abonnement)

Als je geen wiz bent in Adobe Suite, is de kans groot dat je Canva al eens hebt gebruikt. Dit platform is niet alleen een gebruiksvriendelijk alternatief voor Photoshop, maar het heeft ook een ingebouwde contentplanner. Je kunt inhoud maken op Canva en deze vervolgens rechtstreeks plannen op je geselecteerde platforms zoals Pinterest, Twitter en LinkedIn. Hierdoor is Canva een goede optie voor zowel contentcreatie als contentplanning!

04 Monday.com (gratis voor individuen)

Als je met een team werkt (zelfs als het een klein team is), is zichtbaarheid op de planning, uitvoering en levering van content super belangrijk. Monday stelt je in staat om dat te doen. Zelfs als je op dit moment geen team hebt, is Monday de moeite waard om naar te kijken als je in de toekomst wilt uitbreiden. Je kunt niet alleen het type inhoud waar je aan werkt een kleurcode geven, maar je kunt ook verschillende borden maken om al je zakelijke projecten gescheiden te houden. Ideaal dus!

05 Planoly (gratis tot 30 berichten per maand)

Bij het maken van inhoud voor Instagram, gaat het erom dat je feed er esthetisch aantrekkelijk uitziet, zelfs in een oogopslag. Met Planoly kunt je je feed plannen in een rasterformaat. Het kan ook automatisch content posten op Instagram tot aan hashtags en kopieën in je bijschriften. Als je soms vergeet om je geweldige content op IG te publiceren als je het druk hebt, doet Planoly het voor je.

Staat het maken van een contentkalender op je to-do lijst? Zo ja, laat het ons weten als je van plan bent een van de tools te gebruiken die we hier hebben genoemd! Vinden we alleen maar leuk om te horen. Voor vragen en/of suggesties mag je gerust contact opnemen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt van ons een maandelijkse nieuwsbrief met interessante en vakgerelateerde artikelen. Je kan je altijd weer uitschrijven indien je deze niet meer wil ontvangen

Netwerkevent 6 april

Breid je netwerk uit bij Space to Create! Kom naar onze gratis netwerkborrel op donderdag 6 april.

Pro-tips: dit moet je weten over het gebruik van contentkalenders

* Externe lunch wordt door ons georganiseerd bij een selectie van restaurants in de buurt (max 5 min lopen)