Baas zijn over je eigen tijd: zo gezegd, zo gedaan, toch? Helaas is dit bij velen niet het geval. Het is ook best lastig om je tijd goed te managen, vooral met de continue stroom aan prikkels om je heen. Je wilt graag zoveel mogelijk van je to-do list afstrepen, maar het lukt maar niet. Om je hier een beetje bij te helpen, geven we je een paar tips. Zo word jij tijd de baas!
Wat is timemanagement precies?
Timemanagement is de kunst van het verstandig omgaan met je tijd. Het gaat om plannen, prioriteiten stellen en realistisch zijn. De meeste mensen voeren hun taken goed uit, maar halen helaas niet het maximale uit hun bruikbare tijd.
Dít is waarom timemanagement belangrijk is:
Timemanagement is een van de belangrijkste vaardigheden om te beheersen, of je nu individueel werkt of in een team. Mis je deze skill? Dan wordt het lastig om taken efficiënt aan te vliegen en af te krijgen. Grote kans dat je dan al snel overweldigd en gestresst raakt door de werklast. Door te werken met een overzichtelijke (haalbare) planning of to-do list, kun je dit al makkelijk voorkomen.
5 timemanagement tips:
1. Plannen, plannen en nog eens plannen
Om timemanagement de baas te worden, is het van belang dat je structuur in je werkzaamheden roept. Kickstart je dag met het maken van een planning: wat zijn de belangrijkste dingen die je moet doen? Hoe zit het met vergaderingen of afspraken? Vervolgens is het van belang om prioriteiten te stellen aan je taken: wat is het allerbelangrijkst? Schrijf alles zo duidelijk mogelijk uit. Let op! Maak een realistische planning: je kunt niet alles doen in één dag.
2. Nee zeggen mag
Durf ook nee te zeggen! Het is natuurlijk erg collegiaal en aardig om je teamgenoten te helpen wanneer zij achterlopen op hun planning, maar laat het niet ten koste gaan van jouw eigen werk. Leer de kracht van het ‘nee’ zeggen en durf ‘m in te zetten.
3. Full focus
Iedere dag komt er een mega-stroom aan prikkels bij je binnen: telefoontjes, e-mails, de mensen om je heen. Moet jij echt gefocust aan de slag? Zonder je dan af en zet je apparaten op stil. Laat je collega’s weten dat jij je focus-uurtje ingaat en dat ze je even niet moeten lastig vallen. Probeer ook eens een nieuwe, inspirerende plek uit om full focus aan de slag te gaan. Boek met je collega’s bijvoorbeeld een vergaderruimte op een locatie in een andere stad en maak er samen een efficiënte dag van. Sluit ‘m af met een welverdiend diner.
4. De 60/40 regel
Hou in je planning altijd rekening met onverwachte situaties, zoals een taak die niet loopt zoals verwacht, het uitvallen van een collega of een extra meeting die ingeschoten wordt. Een bekende regel is de 60/40: 40% van je tijd hou je vrij voor ad-hoc zaken en 60% plan je effectief in.
5. No stress allowed!
Een van de belangrijkste onderdelen van timemanagement: heb je er geen controle over? Stress dan ook niet. Doe je dat wel, verspil je kostbare tijd, en vooral energie, aan piekeren in plaats van efficiënt bezig zijn. Relativeer en doe even een stapje terug. Hoe erg is het nou eigenlijk echt? En hoe kun je nu verder? Pak je planning op waar je gebleven bent en blijf realistisch.
We hopen dat deze tips je op weg helpen, zodat jij gefocust en efficiënt aan de slag kunt. Besteed je tijd aan de dingen die écht belangrijk zijn!