Creatievelingen schrikken vaak terug van mission statements om dezelfde reden waarom verloofde koppels het schrijven van hun huwelijksgeloften uitstellen; het is ontmoedigend om te beginnen met het schrijven van iets zo persoonlijk is. Gelukkig is een merkverklaring – in tegenstelling tot een huwelijksgelofte – geen eenmalige verklaring, maar eerder een verhaal dat kan evolueren. Je kunt het blijven verfijnen terwijl je groeit.
Het maakt niet uit op welk gebied je actief bent; mensen willen weten wie je bent, wat je belangrijk vindt en waarom ze met je zouden moeten werken. Een merkmissie biedt potentiële klanten of studenten een glimp van je kernwaarden, evenals je toewijding aan je vak. Een goed gedefinieerde statement kan zelfs dienen als basis voor je website, inhoud en aanbod, waar al het andere – inclusief die lastige about us-pagina – uit voortkomt.
De missie vooruit
Als we kijken naar de 5 W’s (+ 1 H) van webdesign of copywriting, is je missie je waarom. Het is het hart van je bedrijf. Het beantwoordt de grote vragen zoals:
- Waarom doe je wat je doet? Waarom bestaat je bedrijf?
- Wat zijn je kernwaarden en wat vind je echt belangrijk?
- Wat zijn de pijlers van je bedrijf, merk of idee?
- Wie dien je? Kun je je impact formuleren?
- Wat vind je het leukst aan wat je doet?
- Als je je doel zou kunnen terugbrengen tot zo weinig mogelijk woorden, wat zouden dat dan zijn?
Je about us page vertelt bezoekers van je website daarentegen wie je bent en hoe gekwalificeerd je bent om je missie tot leven te brengen. Vaak hebben creatieven de neiging om hier te veel te zeggen (misschien denken ze dat ze zichzelf moeten rechtvaardigen of oversellen). Omgekeerd zijn ze te bescheiden en zeggen ze niet genoeg. Gelukkig is het veel gemakkelijker om te bepalen wat je wilt delen over wie je bent, als je je eenmaal hebt georiënteerd op je waarom.
01 Reflecteer op je stappen
Om te komen waar je nu bent, heb je misschien wel angst of onzekerheid gekend. Er moeten beslissende momenten zijn geweest waardoor je voor creativiteit en ondernemerschap hebt gekozen. Op die cruciale kruispunten liggen enkele aanwijzingen over wat je kernwaarden zijn. Terwijl je daarover nadenkt, denk dan ook eens aan het ontstaansverhaal van je merk, hoe het zich heeft ontwikkeld en je visie voor de toekomst.
02 Noteer wat je inspireert – en wat niet
Ook kan het nuttig zijn om aandacht te besteden aan de merken en creators die je bewondert en hoe zij hun merkmissie statements benaderen. Doe wat onderzoek naar merken in vergelijkbare sectoren, maar ook naar bedrijven die je regelmatig tegenkomt. Met wiens waarden kun je op één lijn zitten? Wat resoneert?
Ook belangrijk, wat niet? Waar ontbreken hun kernwaarden? Let op wanneer je een afkeer of oordeel voelt opkomen. Hoewel het gemakkelijk kan zijn om te blijven steken in oordelen, vooral in de huidige wereld van de cancel-culture, laat oordelen je missie voeden, in plaats van anderen te beschamen.
03 Zorg voor een extern perspectief
Vraag vertrouwde collega’s, collega’s, klanten of studenten wat zij zo leuk vinden aan het werken met jou. Zoek uit wat je volgens hen inbrengt en wat volgens hen je kernwaarden zijn. Tip: een hand uitsteken kan leiden tot waardevolle citaten of materiaal voor reviews.
04 Ga naar buiten, in het algemeen
We vertelden er ook al over in dit artikel, maar het helpt om jezelf ruimte te geven. Stap even weg van je drukke werkweek, de deadlines, e-mails en dagelijkse routine, om de druk van je taak af te halen. Zorg wel dat je een notitieboekje bij de hand hebt waarin je alle ideeën kunt noteren die bij je opkomen, hoe onbeduidend ze ook lijken. Let op terugkerende thema’s. Succes!
Vragen en/of suggesties? Neem gerust contact op!